Läsning i oktober

Det blev nästan all time low när det gäller oktobers läsning. Tre böcker på en hel månad. Men vem håller räkningen? 🙂

Moderspassion – Majgull Axelsson 
Jag har i många år tänkt läsa Majgull Axelssons Aprilhäxan, men det har aldrig blivit av. Istället blev Moderspassion den första boken jag läste av Axelsson. En höststorm drar in över en mindre svensk ort och ett gäng ortsbor tvingas ta sin tillflykt till vägkrogen Sallys Café & Restaurang. Berättelsen kretsar kring ägarinnans och hennes gästers historia. Berättarstilen påminner på något sätt om Stephen King, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. kanske kan likheten ligga i målande beskrivningar av karaktärerna i boken. En fin och opretentiös bok om moderskap.

The Making of Us – Lisa Jewell
Lisa Jewell, en av Storbritanniens största chick-litförfattare, har skrivit ett flertal bästsäljare – bland annat Ralph’s Party och Thirtynothing. Det är feel good när det är som bäst.The Making of Us handlar om tre människor som levt separata liv och alltid känt en saknad och en tomhet. Deras liv flätas samman och de lär känna varandra… Det här är en perfekt bok att krypa upp i soffan med när höstmörkret faller.

Cirkeln – Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Cirkeln är den första titeln i Engelsforstrilogin. Jag gillar inte vanligtvis fantasy, men det här får man nog kalla för en light-version, eftersom romanen utspelar sig i en verklighetstrogen miljö men med häxor och övernaturliga fenomen. Det är en ungdomsroman, men jag tycker att den funkar utmärkt för vuxna (och jag är uppenbarligen inte den enda – när den kom ut, placerade den sig på DN:s kritikerlista – som första ungdomsbok någonsin). Något som slår mig när jag läser boken är hur glad jag är att vara 20-någonting (några månader till i alla fall!) och inte tonåring längre. Varning för seriös tonårsångest! Jag gillar serier av det här slaget – det känns liksom inte lika jobbigt att läsa ut boken när jag vet att det kommer mer. Nästa del heter Eld och jag längtar efter pocketversionen (som jag antar kommer nästa år).

Detta inlägg publicerades i Böcker. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar